Store ringvirkninger fra sykkelsatsing

I følge rapport fra Transportøkonomisk institutt, sto sykkelsatsingen i Trysil for en meromsetning på hele 55 millioner kroner i 2017, sammenlignet med 2014. I år rundet Trysil Bike Arena 200.000 syklede runder i anlegget sitt, som det er investert 19 millioner kroner i siden 2014.

I en ny rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI) kommer det frem at de økonomiske ringvirkningene fra sykkelsatsingen i fjellbygda Trysil er stor, heter det i en pressemelding fra Destinasjon Trysil.

– Vi har akkurat avsluttet vår femte sesong med satsing på stisykling. Rapporten som TØI har utført, er viktig for å vise at sykkelsatsingen nå gir de ringvirkningene som vi hadde som mål. Vi visste at satsingen har gitt resultater på bunnlinjen, for både små og store aktører i Trysil, og det er gledelig å se at meromsetningen er så stor, sier daglig leder i Destinasjon Trysil, Gudrun Sanaker Lohne.

Vokser for fjerde år på rad

Trysil er i ferd med å avslutte årets sykkelsesong. Tallene viser at Trysil fortsetter å vokse om sommeren. I år landet de på 53.000 sykkeldager, mot 40.300 i fjor, en økning på over 30 prosent. Og det er syklet hele 200.300 sykkelrunder i Trysil Bike Arena i år, mot 155.000 runder i fjor.

– Det er svært gledelig at vi fortsetter å vokse. Vi vokser i antall sommergjester, samt at sykkelproduktet vårt vokser. I år har vi bygd 5300 nye meter med sykkelsti. Det er blant annet fire nye hovedstier, som allerede har rukket å bli populære. Den siste stien vi åpnet, Fjellflyten, ligger i Fageråsen, hvor det i årene fremover vil skje mye spennende, smiler Sanaker Lohne.

136 millioner kroner i årlig vekst

Videre sier rapporten fra TØI at en økning i antall gjestedøg,n på 50 prosent fra 2017-tallene, vil generere 136 millioner kroner i året, i nyskapt, sykkelrelatert omsetning.

– Målet er å skape en helårsdestinasjon, med en jevnere fordeling i gjestedøgn mellom vinter og sommer. Vi har stor tro på at vi kommer til å vokse videre i antall gjestedøgn om sommeren. Vi ser et stort potensial i Sverige og Danmark, som allerede kjenner vinterproduktet vårt fra før. I tillegg åpner den nye flyplassen, Scandinavian Mountains Airport, opp muligheter på flere nye markeder. Det er spennende tider for oss. Vi håper at både gamle og nye aktører i Trysil fortsetter å se mulighetene for økt omsetning som sykkelgjestene gir. Det er ikke vi i destinasjonsselskapet som tjener på at det er flere sommergjester her, det er det aktørene og hele Trysil-samfunnet som gjør, sier Sanaker Lohne.

Flere effekter av sykkelsatsingen

  1. Sykkelhotellet Radisson Blu Resort Trysil har en økning i antall gjestedøgn på 12 pst fra juni til uke 41, sammenlignet med samme periode i fjor
  2. Kiwi Trysilfjellet har omsetningsøkning på syv pst i sommer
  3. 77 nye arbeidsplasser om sommeren/høsten 2017, mot 2015
  4. Flere sommeråpne spisesteder. Økt helårig kvalitet.
  5. Nyetableringer som minigolf, klatrepark
  6. Økning i etterspørselen etter fritidsboliger
  7. Positiv befolkningsvekst i Trysil (for første gang på mange tiår)

Toppfoto: Sykling i Trysil er blitt stort, og det er sykling for hele familien som gjelder. Her fra Fjellrunden, en 13 kilometer lang tilrettelagt grusvei rundt Trysilfjellet. Fotograf: Hans Martin Nysæter/Destinasjon Trysil.